Wilde Eend Producties


Verhalen 

 

'Meester, waarom geeft u toch altijd onderwijs in de vorm van verhalen? Waarom zegt u niet zonder omhaal van woorden wat u ons wilt leren?' 'Tja. Op die vraag kan ik alleen maar antwoord geven… met hulp van een verhaal. Er was eens…'

                 Jakob Kranz, de verteller uit Dubno

 

gottfrid als clown

Als kind werd Gottfrid al gegrepen door verhalen. Ademloos keek hij naar o.a. de Woord voor Woord verhalen die acteur Aart Staartjes op tv vertelde. En al vroeg bedacht hij zijn eigen poppenkastverhalen die hij voor kinderen uit de buurt speelde.

Pas vele jaren later zou hij - o.a. gegrepen door verhalen van vertellers Peter Vermaat en Pete Pronk - kiezen voor het vertellen als vak en ambacht. Gaandeweg vond Gottfrid het plezier dat hij als kind al had tijdens 'spelen' van verhalen weer terug. 

In de loop der tijd schoolde hij zich door diverse drama- en clowncursussen in de theatrale vertelkunst. Daarbij kreeg hij regie en dramalessen van o.a. Theaterwerkplaats Ode, Het Vertelkollektief, Het Verteltheater, verteldocent Frans de Vette en clowndocenten Roelant de Vletter en Siebe Fockens.

Gottfrid specialiseerde zich o.a. in Joodse sprookjes en chassidische verhalen. Zo schreef hij drie boeken met Joodse verhalen - Bidden met de benen (1998), Tot de deur zich opent (2000) en Chelm is overal (2003) - die inmiddels uitverkocht zijn. Daarnaast hield hij zich intensief bezig met sagen, legenden en historische verhalen die hij op eigen wijze bewerkt en vertelt. Bovendien put hij uit diverse andere bronnen zoals volksverhalen, novellen en romans uit allerlei (taal)gebieden. Ten slotte bedenkt en schrijft hij  nieuwe verhalen voor allerlei gelegenheden.


Hoofdmenu


Submenu


Copyright